Strategisk kommunikasjon
Lurer du på hva du skal fortelle kunden eller kanskje prøve å komme i avisen med? Da begynner du i feil ende. Kommunikasjonsarbeidet bør ikke være adhoc-basert eller etter innfallsmetoden. Det bør være målrettet og planlagt. Men krever at du arbeider strukturert og metodisk med det.
Det handler om kommunikasjonsstrategi om hvordan du kan nå mål ditt.
Begynn med visjonen
En visjon beskrives best som en overordnet målsetning som strekker seg mye høyere opp enn bedriftens handfaste mål og KPI. En visjon handler om mer enn å tjene mest mulig penger. Den skal være ambisiøs og realistisk, samt retningsgivende og grafisk.
Noen visjoner fra bedrifter:
Volvo: Ingen skal bli drept eller hardt skadet i en Volvo innen 2020.
Honda på 70-tallet: Vi skal knuse Yamaha.
Boeing på 50-tallet: We will bring the world into the jet age.
To gode og mindre gode eksempler fra politikken:
Kennedy: Put a man on the moon
Obama: Yes we can – Change
Jagland: Det norske hus
Høyre: Ingen slagord
Fra visjon til plan
Kommunikasjonsstrategien tar utgangspunkt og svarer opp til selskapets strategiske plattform. Du arbeider med kommunikasjonsstrategien som et verktøy for å forsterke bedriftens reise mot visjonen.
En visjon må brekkes opp i delelementer som forklarer hvordan dere skal nå målet. Hvilken posisjon skal dere ta, hvilke mål og delmål skal dere nå, hvilke verdier som ligger i ryggmargen til de ansatte og løftene vi gir kundene. De er retningsgivende for deres reise mot visjonen.
For å vite hvor du står i dag må du gjøre noen enkle undersøkelser og analyser. Start gjerne dine styrker og svakheter, også sett i forhold til dine konkurrenter. SWOT-analysen er et fint verktøy som kan brukes i for å få overblikk over bedriftens muligheter og utfordringer, både med hensyn til det operative og kommunikasjon. Først deretter arbeider du med målgrupper, kanaler og budskapsutvikling som ender ut med en operativ plan.
Hvis du ønsker veiledning, tar du kontakt.
Vi holder kurs og veileder både store og små norske virksomheter. Kursholder er Morten J. Mellbye. Han har utviklet kurs på bakgrunn av boken Kommunikasjon på 1-2-3 og bruker selv modellen med sine kunder.
Dette får du:
Studiehefte med modeller, kommentarer og oppgaver
Råd og eksempler på hvordan du skal gå frem i din bedrift
Power Point-maler som du kan fylle ut for din bedrift
Kurset er bygget opp på bakgrunn av boken: Kommunikasjon på 1-2-3